دوشنبه، آذر ۰۲، ۱۳۸۸

بيانديش وديگر هيچ

روزی فیلسوفی بزرگ که از آشنایان سقراط بود با هیجان نزد او آمدوگفت :می دانی راجع به یکی از شاگردانت چه شنیده ام ؟

سقراط پاخ داد:لحظه ای صبر کن .قبل از اینکه به من چیزی بگویی از تو می خواهم آزمون کوچکی را که نامش آزمون سه پرسش است را بگذرانی .

مرد پرسید:سه پرسش؟ سقراط گفت :بله درست است . قبل از اینکه راجع به شاگردم با من صحبت کنی لحظه ای آن چه که قصد گفتنش را داری امتحان بکنیم.اولین پرسش حقیقت است. کاملا مطمئنی آن چه را که میخواهی به من بگویی حقیقت دارد؟

مرد جواب داد نه فقط در موردش شنیده ام. سقراط گفت:بسیار خوب پس واقعا نمیدانی که خبر درست است یا نادرست.حالا بیا پرسش دوم را بگویم ...پرسش خوبی. آن چه را که میخواهی در مورد شاگردم بگویی خبر خوبی است؟ مرد پاسخ داد:نه برعکس... سقراط ادامه داد:پس میخواهی خبری بد درمورد شاگردم که حتی در مورد حقیقت آن مطمئن هم نیستی بگویی؟ مرد کمی دستپاچه شدوشانه بالاانداخت.

سقراط ادامه داد:و اما پرسش سوم سودمند بودن است.آن چه را که میخواهی بگویی برایم سودمند است؟

مرد پاسخ داد:نه واقعا....

سقراط نتیجه گیری کرد:اگر می خواهی به من چیزی را بگویی که نه حقیقت دارد و نه خوب ونه حتی سودمند است پس چرا اصلا آن را به من میگویی؟

برچسب‌ها:

18 نظر:

در ۹:۳۳ قبل‌ازظهر, Anonymous يسنا گفت...

خدا آن روز که دنيا را نهاده
به هر کس هرچه لايق بوده داده
به بلبل ناله مستانه داده
به طاووس جعبه شاهانه داده
به جغد هم در خرابه لانه داده
به شير هم قدرت مردانه داده
به ما هم نازنين استادي چون تو داده
سلام:
خسته نباشيد ممنون كه برام كامنت گذاشتيد

 
در ۱۰:۵۷ بعدازظهر, Anonymous طلوع آبی گفت...

عيد قربان عيد پاک ترين عيدها است عيد سر سپردگي و بندگي است. عيد بر آمدن انساني نو از خاکسترهاي خويشتن خويش است. عيد قربان عيد نزديک شدن دلهايي است که به قرب الهي رسيده اند. عيد قربان عيد بر آمدن روزي نو و انساني نو است. این عید بر شما مبارک باد.

 
در ۱۰:۵۷ بعدازظهر, Anonymous طلوع آبی گفت...

سلام واقعا این سخنان بزرگان چقدر ارزشمند و خوبه و ای کاش مردم ما هم این طور فکر میکردند و هر حرفی رو باور نمیکردند .

 
در ۱۱:۵۶ بعدازظهر, Anonymous بهی(بهادر) گفت...

زندگی تفسیر سه کلمه است.خندیدن,بخشیدن و فراموش کردن. پس بخند,ببخش و فراموش کن

 
در ۱:۴۹ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

خوشبختي دروني است نه بيروني ... از اين رو به آنچه هستيم بستگي دارد نه به آنچه داريم ... "هنري ون ديک"

سلام استاد با مطالب جدید آپم و منتظر حضور پر مهر شما

صحرایی

 
در ۱۱:۲۰ بعدازظهر, Anonymous هونیا گفت...

سلام استاد عید قربان برشما وخانواده محترم مبارک باد

 
در ۸:۳۷ قبل‌ازظهر, Anonymous واعظی گفت...

به نام دوست
سلام استاد
چه دشوار است پیمودن .

 
در ۹:۴۵ بعدازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

سلام آقای استاد.خسته نباشید...بازم خسته نباشید.

 
در ۱:۱۵ بعدازظهر, Anonymous زریری گفت...

سلام

بر آنکه مرا آموختنی عمیق آموخت و به من چشمان تیزی داد تا عمیقا دنیا را ببینم

دوستار شما زریری

 
در ۱:۳۵ بعدازظهر, Anonymous زریری گفت...

نکته ها ...
1/
بهزیستی نوشته بود :
شیر مادر ، مهر مادر جانشین ندارد
شیر مادر نخورده
مهر مادر پرداخت نشده
پدرم یک گاو خریده
و من با شیر آن بزرگ شدم
اما هیچ حقیقت مرا نشناخت
جز معلم عزیز ریاضیم
که همیشه می گفت :
گوساله ( بتمرگ)



2/
هر روز صبح هنگامی که خورشید در دشت و صحرا طلوع می کند ، یک غزال شروع به دویدن می کند و میداند سرعتش باید از یک شیر بیشتر باشد تا کشته نشود . و با طلوع خورشید یک شیر هم شروع به دویدن می کند چون می داند باید سریعتر از آن غزال بدود تا از گرسنگی نمیرد .
مهم نیست که شیر باشی یا غزال ، با طلوع خورشید دویدن را برای زندگی آغاز کن . ( نلسن ماندلا )
3/
سلام سلامتی می آورد - سلامتی نشاط می آورد – نشاط شادی می آورد – شادی زندگی می آورد – زندگی زن و بچه می آورد – زن و بچه دردسر می آورد – پس ... ولش کن ... سلام نکنی سنگینتری! ...

 
در ۴:۲۰ بعدازظهر, Anonymous آرش گفت...

سلام استاد
روزتان به خیر
با آرزوی زندگی سبز دنیایی سبز را برای شما آرزو می کنم
آرش هستم!!!
www.sosan-r.blogfa.com

 
در ۹:۱۸ بعدازظهر, Anonymous بهی(بهادر) گفت...

ایرانیان در دیار باقی

میگن یه روز جبرئیل میره پیش خدا گلایه میکنه که: آخه خدا، این چه وضعیه آخه؟ ما یک مشت ایرونی داریم توی بهشت که فکر میکنن اومدن خونه

باباشون! به جای لباس و ردای سفید، همه شون لباس های مارک دار و آنچنانی میخوان! هیچ کدومشون از بالهاشون استفاده نمیکنن، میگن بدون 'بنز'

و 'ب ام و' جایی نمیرن! اون بوق و کرنای من هم گم شده... یکی از همین ها دو ماه پیش قرض گرفت و رفت دیگه ازش خبری نشد! آقا من خسته

شدم از بس جلوی دروازه بهشت رو جارو زدم... امروز تمیز میکنم، فردا دوباره پر از پوست تخمه و هسته هندونه و پوست خربزه است! من حتی دیدم

بعضیهاشون کاسبی هم میکنن و حلقه های بالای سرشون رو به بقیه میفروشن .

خدا میگه: ای جبرئیل! ایرانیان هم مثل بقیه، فر زندان من هستند و بهشت به همه فر زندان من تعلق داره. اینها هم که گفتی، خیلی بد نسیت!

برو یک زنگی به شیطان بزن تا بفهمی درد سر واقعی یعنی چی!!!

جبرئیل میره زنگ میزنه به جناب شیطان... دو سه بار میره روی پیغامگیر تا بالاخره شیطان نفس نفس زنان جواب میده: جهنم، بفرمایید؟

جبرئیل میگه: آقا سرت خیلی شلوغه انگار؟

شیطان آهی میکشه و میگه: نگو که دلم خونه... این ایرونیها اشک منو در آوردن به خدا! شب و روز برام نگذاشتن! تا روم رو میکنم این طرف، اون

طرف یه آتیشی به پا میکنن! تا دو ماه پیش که اینجا هر روز چهارشنبه سوری بود و آتیش بازی!... حالا هم که... ای داد!!! آقا نکن! بهت میگم

نکن!!! جبرئیل جان، من برم .... اینها دارن آتیش جهنم رو خاموش میکنن که جاش کولر گازی نصب کنن...

 
در ۱۰:۵۲ قبل‌ازظهر, Anonymous يسنا گفت...

آدم ها غالبا پيش از مرگشان ميميرند و كم اند آن ها كه هر دو مرگشان يكي است

سلام :
خسته نباشيد استاد من از اين جمله خيلي خوشم اومد اميدوارم شما هم خوشتون بياد

 
در ۱۰:۱۰ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

کاش به زمانی برگردم که بزرگترین غصه ام شکستن نوک مدادم بود
سلام استاد
کاظمی هستم
www.shahramkazemi.blogfa .com

 
در ۱۰:۱۷ قبل‌ازظهر, Anonymous ناشناس گفت...

خبرت هست که از خوبی خود بی خبری

به خدا خوب تر از خوب تر از خوب تری

ارشادی

 
در ۱۰:۲۷ قبل‌ازظهر, Anonymous ارشادی گفت...

خدای اطلسی ها با تو باشد
پناه بی کسی ها با تو باشد
تمام لحظه های خوب یک عمر
به جز دلواپسی ها با تو باشد

 
در ۳:۳۰ بعدازظهر, Anonymous میثاق 10 گفت...

سلام استاد خسته نباشید این وبلاگ منه ببخشید دیر شد عفت نصیری افشار

 
در ۳:۳۱ بعدازظهر, Anonymous نسرین 2000 گفت...

سلام :
استاد خسته نباید ای وبلاگه منه ببخشید دیر شد محبی

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی