دوشنبه، آذر ۰۱، ۱۳۸۹

قيمت سكه در دولتهاي موسوي، هاشمي، خاتمي و احمدي نژاد

سلام . اين مطلب رو از يه سايت كپي كردم اما چند نكته در مورد آن هست كه لازم به ذكره : اول اينكه در مورد سه دولت قبلي بازه زماني 8 ساله بوده و در مورد چهارم 5 سال . يعني امكان افزايش همچنان هست و شايد با شيب تند تري . از طرف ديگر قيمت نفت در اين مدت بسيار متفاوت بوده است كه از هر بشكه 5 دلار تا قريب به 150 يا شايد بيشتر متغيير بوده است كه به خوبي عيان است قيمت نفت عامل مهمي در كنترل قيمت ها در ايران محسوب مي شده و مي شود:

آخرين نيوز: بررسي قيمت سكه در ايران مي‏تواند معيار مناسبي براي تشخيص وضعيت مالي مردم باشد. همچنين، از آنجا كه طلا و سكه دارايي هاي امن به حساب مي آيد، افزايش تقاضا براي خريد سكه، كه عموما منجر به افزايش قيمت آن ميشود نيز ميتواند نشان دهنده عدم اطمينان و بي اعتمادي مردم به شرايط اقتصادي در هر دوره به تناسب ميزان افزايش قيمت‏‏ها به شمار رود.
نمودار رشد قيمت سكه طلا از 1360 تاكنون(قيمت ها به تومان)
به گزارش آينده؛ در شرايطي كه تصميمات ناگهاني، مي تواند سرمايه ها را دچار خطر كند، مردم ترجيح مي دهند سرمايه خود را به طلا تبديل و از امنيت آن اسايش خاطر داشته باشند. بديهي است در چنين شرايطي، افزايش تقاضا براي خريد اين كالا، منجر به افزايش قيمت آن خواهد شد.
اگرچه افزايش قيمت طلا، به عنوان يك كالا، با افزايش قيمت در همه گروه ها امري طبيعي به شمار مي رود، اما افزايش هاي ناگهاني قيمت طلا كه با تورم در همه گروه هاي كالا تناسب چنداني ندارد، مي تواند پيام هاي ديگري نيز داشته باشد.
در كشوري كه در بخش هاي مختلف اقتصادي آن ثبات لازم به چشم مي خورد، عموما تغييرات قيمت طلا، ناگهاني نيست. براي مثال، در آمريكا، با روي كار آمدن اوباما و طرح شعارهاي انتخاباتي وي در مورد راهكارهاي حل بحران اقتصادي، بازار طلا را در اين كشور به شدت دگرگون ساخت.
در كشورمان ايران، اگرچه ارايه تحليل با توجه به شرايط سياسي كمي دشوار مي نمايد، اما بررسي قيمت سكه(بر اساس آمارهاي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران)، خالي از لطف نيست.
1360 تا 1368: افزايش 6 هزار و 400 توماني
اگر دولت هاي موقت، شوراي انقلاب و بني صدر را فاكتور بگيريم، اولين دولت فراگير در كشور، دولت ميرحسين موسوي، مشهور به كابينه جنگ بود.
شرايط اقتصادي دشوار ناشي از جنگ تحميلي، دولتمردان را بر آن داشت تا با اعمال سياست هاي نظارتي اقتصادي تماما دولتي را در اين سال ها به اجرا در آورند.
همراهي مردم كشورمان نيز در آن سال هاي دشوار، نهايتا به كنترل وضعيت اقتصادي انجاميد، به طوري كه اگر همراهي و اعتماد مردم به دولت نبود، يقينا كشور در آن سال ها با مشكلات جدي روبرو مي شد.

زماني كه ميرحسين موسوي به عنوان نخست وزير روي كار امد، قيمت سكه 3500 تومان بود، تا سال 62، قيمت سكه تغييري نكرد و ثابت ماند.

در سال 63، با اندكي تغيير، به 3959 تومان رسيد و در سال 64، قيمت آن به 4418 تومان مي رسد. سال 65 نيز روند افزايش قيمت سكه همچنان با شيب ملايم ادامه ميابد و به قيمت 65 هزار تومان مي رسد.

در سال 1366، بيشترين افزايش قيمت در دولت ميرحسين موسوي رخ مي دهد، قيمت سكه ناگهان به 11 هزار و 200 تومان مي رسد. در سال 67، قيمت سكه پايين آمده و به بهاي هر سكه 9939 تومان مي رسد.

1368 تا 1376:افزايش 30 هزار توماني


جنگ تمام مي شود و نوبت دولت سازندگي مي رسد. برخي معتقدند كه در اين دولت، بيشترين سطح گراني و تورم را مردم تجربه كردند. اكبر هاشمي رفسنجاني، رئيس جمهور آن سالهاي ايران است.
چپ ها به شدت سياست هاي اقتصادي او را مورد تاخت و تاز قرار دادند، اما هاشمي تصميم گرفته به سوي اقتصاد آزاد گام بردارد.

در اين سال ها، قيمت سكه و طلا هم از اين تغيير سياست ها در امان نمي ماند. در آغاز سال 86، قيمت هر سكه طلا 10 هزار و 900 تومان است. در سال 69 اين قيمت به 12 هزار و 700 تومان مي رسد. در سال 70با كاهش، قيمت هر سكه طلا به 12 هزار و 400 تومان مي رسد.

در سال 71، بازهم افزايش جزئي در قيمت سكه طلا مشاهده مي شود و هر سكه به قيمت 12 هزار و 500 تومان مي رسد.

در سال 72، قيمت سكه طلا رشد چشمگيري دارد و به قيمت 16 هزار و 400 تومان مي رسد. در سال 73، ناگهان قيمت سكه تقريبا دوبرابر شده و به قيمت 30 هزار تومان مي رسد.

در سال 74، بازهم افزايش قيمت به چشم مي خورد، هر سكه طلا به قيمت 44 هزار تومان معامله مي شود. در سال 75، قيمت سكه كمي تعديل شده و با كاهش 3 هزار توماني، به قيمت 41 هزار تومان مي رسد.

1376 تا 1384: افزايش 65 هزار و 700 توماني

دولت اصلاحات روي كار مي آيد. عده اي تمايل مردم به دولت اصلاحات را ناشي از سياست هاي دولت هاشمي مي دانند، كه به راست سنتي وابسته بود.

در سال 76 كه خاتمي دولت را تحويل گرفت، قيمت هر سكه طلا، 38 هزار تومان بود. در سال 77، قيمت بسكه به 45 هزارتومان مي رسد و در سال 78، به 58 هزار تومان ارتقا ميابد.

در سال 79، سكه وارد قيمت 60 هزار تومان مي شود در سال 80 نيز، قيمت تغيير چنداني نكرده. اما در سال 81، هر سكه به قيمت 69 تومان معامله ميشود.

در سال 82، قيمت سكه به 86 هزار تومان مي سرد و سال 83 نيز با رشد تغريبا 20 هزار توماني، به قيمت هر سكه 100 هزار تومان معامله مي شود.

1384 تاكنون: افزايش 249 هزار توماني

وقتي احمدي نژاد دولت را از خاتمي تحويل گرفت، هر سكه حدودا 100 هزار تومان بود و در حال حاضر، هر سكه طرح قديم، به قيمت 373 هزارتومان در بازار تهران معامله ميشود.

در سال 84، ميانگين قيمت سكه 122 هزار تومان بود، در سال 85، اين قيمت با حدودا 45 هزار تومان افزايش به 167 هزار و 900 تومان مي رسد.

ميانگين قيمت سكه در سال 86، بازهم قيمت سكه رشد دارد و با افزايش 64 هزار توماني، به 232 تومان مي رسد. در سال 87، بازهم قيمت سكه رشد دارد و با 6 هزار تومان افزايش، به 238 هزار تومان مي رسد. در سال 88، بازهم قيمت سكه رشد دارد و با 13 هزار تومان افزايش، به رقم 251 هزار تومان مي رسد.

اما در سال 89، تاكنون، قيمت سكه مدام در حال نوسان بوده، ميانگين قيمت سكه از ابتداي سال جاري تا كنون، 326 هزار تومان برآورد مي شود كه نسبت به سال گذشته، حداقل 75 هزار تومان افزايش داشته است. اين افزايش با وجود سياست هاي نظارتي دولت و بانك مركزي در عرضه پرشمار سكه و تزريق آن به بازار رخ داده است.

برچسب‌ها:

3 نظر:

در ۱۱:۰۳ قبل‌ازظهر, Anonymous افشار گفت...

سلام استاد ابوالفتحي
سالروز قشنگترين وبزرگترين سكه قرن دكترعلي شريعتي را تبريك مي گويم0

شریعتی، شریعتی است

همیشه رفتن راه رسیدن نیست
ولی برای رسیدن باید رفت
در بن بست نیز راه آسمان باز است
پرواز بیاموزید...

 
در ۱:۲۵ بعدازظهر, Anonymous vaazi گفت...

به نام محبوب

صبور خسته دلتنگ کیست جز منت

بیاو دمی بیاسای جان مرا از غمت

 
در ۵:۳۲ بعدازظهر, Anonymous محدثه گفت...

ديشب از بام جنون ديوانه اي افتاد و مرد
پيش چشم شمع ها پروانه اي افتاد و مرد

از لطافت ياد تو چون صبح گل ها خيس بود
شبنمي از پشت بام خانه اي افتاد و مرد

موي شبگوني كه چنگش ميزدي شب تا سحر
از سپيدي لا به لاي شانه اي افتاد و مرد

ازدياد پنجره جان قناري را گرفت
در قفس از نغمه ي مستانه اي افتاد و مرد

اين كلاغ قصه را هرگز تو هم نشنيده اي
تا خودش هم قصه شد افسانه اي افتاد و مرد

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی