سه‌شنبه، آبان ۱۱، ۱۳۸۹

مقايسه ايران با آمريكا

سلام
به تازگي يكي از مسوولين كشور طي يك مصاحبه تلويزيوني به بيان مطالبي پرداخته كه دقت در آن شگفتي زاست . من اين مطالب را كه در مورد آن مصاحبه است از اينجا آورده ام كه ديدنش خالي از لطف نيست اما واقعيت هايي در مورد ابرقدرتي ايران و همترازي آن با آمريكا :


تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۰۹:

ایران: ۸۵۰ میلیارد دلار

آمریکا: ۱۴۲۵۰ میلیارد دلار

صادرات و واردات ما و دولت امریکا تا چه حد قابل قیاس است؟ برای روشن تر شدن این موضوع این چند خبر را پیگیری نمایید.

-دفتر آمار آمریکا در گزارش جدید خود از افزایش سه میلیون و 500 هزار دلاری صادرات آمریکا به ایران در ماه جولای سال جاری میلادی خبر داد.به گزارش ایسنا، دفتر آمار آمریکا در تازه‌ترین به‌روز‌رسانی وب‌سایت خود اعلام کرد که طی ما جولای سال جاری میلادی تجارت دوجانبه ایران و آمریکا معادل 17 میلیون و 500 هزار دلار بوده است که از این میزان 13 میلیون دلار صادرات آمریکا به ایران و چهار میلیون و 500 هزار دلار صادرات ایران به آمریکا بوده است و این تجارت مازاد تجاری هشت میلیون و 500 هزار دلاری به نفع آمریکا را برجای می‌گذارد.
این در حالی است که در ماه پیش از آن یعنی در ماه ژوئن 2010 صادرات آمریکا به ایران معادل 9 میلیون و 500 هزار دلار و واردات از ایران معادل پنج میلیون و 400 هزار دلار بود.این گزارش نشان می‌دهد که طی هفت ماهه اول 2010 مجموع تجارت ایران و آمریکا به 155 میلیون و 300 هزار دلار رسیده است که از این میزان 115 میلیون و 800 هزار دلار صادرات آمریکا و 39 میلیون و 500 هزار دلار صادرات ایران بوده است…(+)

- در گزارش آمار سازمان تجارت جهاني نشان مي‌دهد که در سال 2007 ميلادي، آلمان با صدور 1327 ميليارد دلار کالا، همچنان در راس صادر کنندگان جهان بوده است. در عوض، چين براي نخستين بار به دومين قدرت صادراتي جهان بدل شده و آمريکا را تا رديف سوم عقب رانده است! ژاپن، فرانسه، هلند، ايتاليا، انگلستان، بلژيک و کانادا در رده‌هاي چهارم تا دهم صادر کنندگان کالا قرار دارند.
اما از لحاظ واردات کالا، آمريکا با 2017 ميليارد دلار در صدر جدول قرار دارد. در سال گذشته ميلادي واردات آمريکا 854 ميليارد دلار بيش از صادرات بوده است. به بيان ديگر کسري موازنه بازرگاني آمريکا همچنان در سطحي نجومي است، هر چند نسبت به کسري سال 2006 کمي تنزل يافته است.
اين آمار نشان مي دهد آمريکا با استفاده از کاهش ارزش دلار، توانسته است راه را بر افزايش بيشتر کسري بازرگاني خارجي خود ببندد.
- بر پايه گزارش روز پنجشنبه سازمان تجارت جهاني، ايران در سال 2007 ميلادي با صدور 83 ميليارد دلار کالاي نفتي و غير نفتي، 8/0 در صد صادرات جهان را تامين کرده است که همين جايگاه ناچيز هم به برکت افزايش نجومي بهاي نفت به دست آمده است.در همان جدول، وزنه‌ي عربستان سعودي در بازرگاني بين المللي 3/2 برابر و وزنه‌ي امارات متحده عربي 8/1 برابر ايران است.اين گزارش نشان مي‌دهد که صادرات نفتي و غير نفتي ايران کمتر از نصف صادرات مالزي است. ترکيه نيز، بدون قطره‌اي نفت (!)، 24 ميليارد دلار بيش از کل صادرات نفتي و غير نفتي ايران، به دنيا کالا مي فروشد.(+)

نرخ بیکاری ایران و امریکا چقدر است؟

- بلومبرگ طی گزارشی در این زمینه اعلام كرد نرخ بیكاری آمریكا از ۹.۶ درصد در ماه اوت به ۹.۷ درصد در ماه سپتامبر افزایش پیدا كرده است و این موضوع باعث شده است برخی كارشناسان را به این اعتقاد برساند روند احیای اقتصادی نمی تواند این مشكل را حل كند.(+)

- مركز آمار ايران مي گويد كه نرخ بيكارى كشور از ۱۰.۴ در صد در سال ۱۳۸۷ رسيده است به ۱۱.۹درصد در سال ۱۳۸۸ و در بهار سال جارى هم رسيده است به ۱۴.۶ درصد.نكته مهمى كه حتما بايد بر آن تاكيد كرد اين است كه مركز آمار در ارزيابى هاى خودش هر كس را كه در هفته قبل از آمار گيرى تنها يك ساعت كار كرده باشد، شاغل به حساب مي آورد. همين طور در محاسبات مركز آمار، كسانى مثل سربازان، دانشجويان و دانش آموزان، و زنان خانه دار شاغل ارزيابى مي شوند. ولى حتى همين آمار رسمى و به خصوص تحول آن طى سه سال گذشته، يعنى افزايش آن از بالاى ده در صد به مرز پانزده درصد، از اوج گيرى شديد تنش ها در بازار كار ايران خبر مي دهد.(+)

برچسب‌ها: ,

1 نظر:

در ۱:۳۴ بعدازظهر, Anonymous زهرا گفت...

سلام استاد خوبم
امیدوارم خوب باشین
موضوع بابا نان داد گذاشتم خوشحال میشم نظرتون بذارید دوستتون داریم

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی