دوشنبه، آذر ۰۸، ۱۳۸۹

پستي و هرزگي و هرزه دري ... حسرتا بهر كسي عار نبود

در كتاب حاجي‌آقا نوشته صادق هدايت (1945)، حاجي به كوچك‌ترين فرزندش درباره
نحوه كسب موفقيت در ايران نصيحت مي‌كند:

توي دنيا دو طبقه مردم هستند؛ بچاپ و چاپيده؛ اگر نمي‌خواهي جزو چاپيده‌ها
باشي، سعي كن كه ديگران را بچاپي !!! سواد زيادي لازم نيست، آدم را ديوانه مي‌كنه
و از زندگي عقب مي‌اندازه! فقط سر درس حساب و سياق دقت بكن! چهار عمل اصلي را
كه ياد گرفتي، كافي است، تا بتواني حساب پول را نگه‌داري و كلاه سرت نره،
فهميدي؟ حساب مهمه! بايد كاسبي ياد بگيري، با مردم طرف بشي،
از من مي‌شنوي برو بند كفش تو سيني بگذار و بفروش، خيلي بهتره تا بري كتاب جامع
عباسي را ياد بگيري!

سعي كن پررو باشي، نگذار فراموش بشي، تا مي‌تواني عرض اندام بكن، حق خودت را
بگير!

از فحش و تحقير و رده نترس! حرف توي هوا پخش مي‌شه، هر وقت از اين در بيرونت
انداختند، از در ديگر با لبخند وارد بشو، فهميدي؟ پررو، وقيح و بي‌سواد؛

چون گاهي هم بايد تظاهر به حماقت كرد، تا كار بهتر درست بشه!… نان را به نرخ
روز بايد خورد!

سعي كن با مقامات عاليه مربوط بشي، با هركس و هر عقيده‌اي موافق باشي، تا بهتر
قاپشان را بدزدي!….

كتاب و درس و اينها دو پول نمي‌ارزه! خيال كن تو سر گردنه داري زندگي مي‌كني!
اگر غفلت كردي تو را مي‌چاپند. فقط چند تا اصطلاح خارجي، چند كلمه قلنبه ياد
بگير، همين بسه!!!!ا

خیلی جالبه که بعد از 65 سال هنوز هم در بر همان پاشنه میچرخد..!!!؟؟؟

برچسب‌ها: ,

5 نظر:

در ۱۲:۲۴ بعدازظهر, Anonymous محدثه گفت...

دلم از خیلی روزا با کسی نیست



تو دلم فریاد و فریادرسی نیست



شدم اون هرزه گیاهی که گلاش



پرپر دستای خار و خسی نیست



دیگه دل با کسی نیست



دیگه فریادرسی نیست



آسمون ابری شده



دیگه خار و خسی نیست





بارون از ابرا سبک تر می پره



هر کسی سر به سوی خودش داره



مثل لاک پشت تو خودم قایم شدم



دیگه هیچ کس دلمو نمی بره



دیگه دل با کسی نیست



دیگه فریادرسی نیست



آسمون ابری شده



دیگه خار و خسی نیست



ماهی از پاشوره بیرون افتاده



شاپرکها پراشون زخمی شده



نکنه تو گله بره هامون



گذر گرگ بیابون افتاده



دیگه دل با کسی نیست



دیگه فریادرسی نیست



آسمون ابری شده



دیگه خار و خسی نیست

 
در ۲:۴۰ بعدازظهر, Anonymous زهرا گفت...

سلام استاد خوبم
به روز هستم با عنوان مرگ از روی ترحم (اتانازی)
تحقیقی که خودم انجام دادم درسته ربط نداره اما وقتی به این کلمه برخورد کردم باعث شد بیشتر در موردش فکر کنم وبپرسم که تصمیم گرفتم بصورت تحقیق اونو روی وبلاگم بزنم
منتظر نظرتون هستم

 
در ۱۰:۳۵ قبل‌ازظهر, Anonymous ارشادی گفت...

سلام

با(خطر استفاده از کولر خودرو)و(مشهورترین نوابغ ایرانی در دنیا )به روزم

منتظر نظر شماهستم

 
در ۱۱:۳۱ قبل‌ازظهر, Anonymous محدثه گفت...

مردها در چار چوب عشق٬ به وسعت غیر قابل انکاری نا مردند! برای

اثبات کمال نا مردی آنان٬ تنها همین بس که در مقابل قلب ساده و فریب

خورده ی یک زن ٬ احساس می کنند مردند. تا وقتی که قلب زن عاشق نشده ٬

پست تر از یک ولگرد٬ عاجز تر از یک فقیر و گدا تر از همه ی گدایان

سامره. پوزه بر خاک و دست تمنا به پیشش گدایی میکنند

اما وقتی که خیالشان از بابت قلب زن راحت شد ٬ به یک باره یادشان

می افتد که خدا مردشان آفرید!!

 
در ۳:۴۹ بعدازظهر, Anonymous س.معمر گفت...

سلام استاد
احوال شما؟
جالب بود...

 

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی